English version  

9. Website en communicatie naar buiten toe (visitekaartjes/papier)

Je website is je belangrijkste communicatiemiddel. De informatie op je website moet altijd gerelateerd zijn aan je doel.

De onderdelen: Layout en content

Het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Bijna alles is al een keer bedacht en ontworpen. Je computer en Google zijn je hulpmiddelen. Dus mijn advies zou zijn om een aantal soortgelijke organisaties op te zoeken, bijvoorbeeld organisaties die in een andere regio ongeveer hetzelfde doen, of een iets andere doel hebben dan jij.

  • welke soortgelijke organisatie zie jij als je rolmodel? Welke soortgelijke organisatie bewonder je of spreekt je aan?
  • is hun doel ongeveer hetzelfde als jouw doel? Zijn zij bijvoorbeeld ook een dierenasiel?
  • willen zij bijvoorbeeld ook geld inzamelen om projecten te steunen.

Kijk naar drie websites en vraag je af:

  • zou ik mijn website diezelfde lay-out willen geven?

Is het antwoord ja dan is het het makkelijkst om contact op te nemen met diegene die hun website gemaakt heeft. Vraag hen om die van jou te maken met ongeveer dezelfde lay-out maar met jouw text en fotos.

Vraag ze om een geïntegreerd Content Management Systeem in te bouwen, zodat je in de toekomst zelf je fotos en teksten kan aanpassen. Dit is misschien iets duurder maar spaart kosten in de toekomst, en geeft je volledige controle over je website.

Als je geen geld hebt om een firma te betalen voor het maken van je website, ga dan binnen je netwerk op zoek naar iemand die het voor niets of goedkoop wil doen. Maar het belangrijkste blijft dat jij bepaalt hoe je website eruit komt te zien, dus zorg dat je zelf op papier uittekent hoe je het wilt hebben.

Als je website vorm heeft dan is het natuurlijk makkelijk om je visitekaartjes en briefpapier te laten drukken.