English version  

8. Unique Selling Point bepalen

Nou hoor ik je denken…selling? wat heeft dat ermee te maken, ik ben toch geen bedrijf?
Het heeft er alles mee te maken. De buitenwereld stelt vragen zoals:

  • Wat maakt jou organisatie bijzonder en anders dan andere organisaties die schijnbaar hetzelfde doen?
  • Waarom zou ik, als journalist, een artikel over jullie willen schrijven?
  • Waarom zou ik jouw organisatie met mijn geld moeten steunen ipv andere organisaties?

Meestal is er een reden waarom je zelf een non-profit organisatie bent begonnen. Bijvoorbeeld:

  • hoewel andere organisaties hetzelfde liefdadigheidsdoel hebben als jij, will jij een ander aspect hiervan belichten.
  • omdat er nog geen organisatie is die dit doet in dat land.
  • omdat je juist het belang van ………naar voren wil brengen en niemand doet dat nog.
  • omdat …….enz, enz. Er zijn nog veel meer redenen.

Vraag: zijn er geen andere organisaties die hetzelfde doen? Doen jullie niet exact hetzelfde als zij?
Antwoord: Nee, wij zijn anders omdat……vul in

De antwoorden op deze vragen geven aan wat jouw organisatie anders maakt. Dit zijn jouw Unique Selling Points. Deze moet je naar voren brengen in alle communicaties naar buiten toe. Dan zien ze waarom jouw organisatie bijzonder is, schrijven ze wel dat artikel en beslissen ze wel om dat geld aan jouw organisatie te geven.

Noteer je antwoorden op een A4-tje en file ze onder de rubriek Sales & Marketing van je ordner/computer