English version  

11. Publiciteit via Social Media en Networking

Wat is Social Media en wat kun je ermee bereiken?

Social Media is gewoon een andere manier om in contact te blijven/komen met anderen.

  1. Door contact te houden met bekenden (warme contacten) en
  2. Door nieuwe ‘vrienden’ te maken (bekent in social media kring als volgers

Contact houden met bekenden

Vraag aan je warme contacten welke aspect van wat je doet,  hun interesse heeft.  Houd hier rekening mee met alle communicatie naar hun toe.

Emails/ Newsbrieven

Dit zijn gepersonaliseerde berichten  aan je warme contacten en sponsors om ze bij voorbeeld op de hoogte te houden met de gang van zaken binnen je organisatie.   Wat heb je al bereikt en waar kan je nog hulp gebruiken.  These are personalised messages to your warm contacts or sponsors for example, keeping them up to date on what’s going on in the charity.  What have you achieved and where do you need help?  Vraag gericht om wat je nodig hebt.

Bedank hun persoonlijk, of op de website voor hun bijdrage….houd het persoonlijk en echt!

Probeer nieuwe ‘vrienden’ te maken

Met behulp van digitale Social Media reik je verder dan je eigen network. Het geeft je de mogelijkheid om mensen te bereiken die misschien ook geloven in wat je doet en hopelijk je op de een of andere manier erin willen steunen. Wie is/zijn je doelgroep en waar zijn ze in geintereseerd? Hoe houden zij nu contact met mekaar ?   Gebruik hetzelfde medium als zij, dan dan voelen ze zich het meest op hun gemak.

Het gaat erom dat je een ‘ interessant verhaal ‘ te vertellen hebt, zodat men over je praat en het rond vertelt.  Het is dus belangrijk dat je goed nadenkt over wat ‘jou verhaal’ is en waarom men het interesant genoeg zou vinden om te luisteren en het door te vertellen.

Je boodschap moet kort en bondig zijn,  consistent en natuurlijk, aantrekkelijk.

Je kunt hiervoor verschillende instrumenten gebruiken:

  • Zoals Facebook, LinkedIn, Hyves enz.

Hoe kun je mensen betrekken met behulp van organisaties zoals Facebook? Door vragen te stellen of mensen te vragen om hun mening te geven.  Of ze te vragen om bij jouw verhaal op ‘like’ te klikken.  Als mensen zich betrokken voelen, kun je je boodschap snel verspreiden en krijg je snel veel ‘volgers’.

Als mensen vinden dat wat jouw organisatie doet, de moeite waard is, dan willen ze je hopelijk volgen/ondersteunen, vooral als het je lukt om een interessant ‘verhaal’ neer te zetten.

Het feit dat je een liefdadigheidsorganisatie bent betekent niet automatisch dat je succesvol wordt. Echter, als je serieus bent, echt een verschil uit wil maken in de wereld en je warme contacten liefdevol en met aandacht onderhoud, komt succes naar je toe.

Ontwikkel en oefen de beste manier om mensen over je organisatie te vertellen  zodat ze direct begrijpen wat jouw  ‘Unique Selling Points’ zijn.  Wees altijd bewust bezig met het omzetten van koude contacten naar warme contacten en warme contacten naar donateurs.  Op deze manier creeer je een solide basis en krijg je de ‘volgers’ die je nodig hebt om samen mee naar voren te gaan.

Wat is Networking en hoe gebruik je het:

Networking is gebruik maken van je contacten met iedereen die je kent of die interessant voor je organisatie zou kunnen zijn.

Stel een lijst samen van netwerk-kansen.  Zijn er mogelijkheden om contacten te leggen? Wellicht kun je een presentatie geven over je organisatie? Zijn er bestaande netwerken waar je lid van kunt worden?

Je kunt erover denken om een Powerpoint Presentatie te maken (niet te lang)

Voorbereiding voor een netwerkgesprek:

Zorg dat je op een onderhoudende manier kunt praten over the Unique Selling Points van jouw organisatie.  Bereid dit voor. Oefen eventueel met een vriend.

Probeer je voor te bereiden door van te voren onderzoek te doen naar de collega organisaties die je denkt tegen te komen.  Waar ligt hun focus?   Waar zijn ze goed in?

Niemand neemt je serieus als je niet echt weet wat er speelt.