English version  

6. Je werkplek

Ik vind het persoonlijk heel belangrijk dat je werkplek zowel jezelf als je medewerkers een blij gevoel geeft. Bovendien, stel dat een potentiele sponsor binnenloopt, moet hij/zij het gevoel krijgen dat jou werkplek beantwoordt aan hun beeld van hoe een professionele organisatie eruit ziet. Dat wekt vertrouwen. Dus mijn advies is: houd het simpel maar met aandacht voor de details.

Hoe moet het eruit zien?

Voor het gemak geef ik je een paar eenvoudige oplossingen:

  • Muren: wit of creme (GN 02 90) met eventueel een accent muur in de kleur van je organisatie.
  • Vloeren: hout of laminaat. Check voordat je het koopt dat er buro’s en ladenblokken in dezelfde houtkleur te koop zijn.
  • Meubels: zelfde kleur buro’s en ladenblokken als je vloer.
  • Raamdecoratie: lamellen in dezelfde kleur als je muren of als je vloer.

Je vindt alles bij Ikea en in alle prijsklasses.

Koop ordners en mokken in de kleur van je organisatie en creëer een plek om de ordners neer te zetten bijvoorbeeld op een plank of in een kast.

Ook voor medewerkers is het van belang dat hun werkplek goed georganiseerde is en er leuk uitziet. Heeft iedereen het juiste gereedschap om optimaal te kunnen functioneren? Denk aan details zoals schaar, nietapparat en prullenbak.
Een secretaresse heeft een goede computer nodig met de juiste software.
Is er een goede stofzuiger om alles schoon te kunnen houden?
Zorg dat je ieder obstakel dat het slagen van je organisatie (mederwerkers/kantoor/doel) in de weg kan staan, weghaalt.
Op deze manier kan iedereen doen wat van ze verwacht wordt.

Ik hoor de idealisten al denken…uiterlijk is toch niet belangrijk? Maar geloof me maar, er komt een moment op je weg naar succes, dat het wel belangrijk wordt, dus waarom niet meteen doen, dan heb je er vanaf het begin profijt van.

Heb je weinig geld, volg dan toch zoveel mogelijk deze richtlijnen. Verf hoeft niet duur te zijn, ordners en mokken in de kleur zijn niet duur…..als je zoveel mogelijk alles toepast, ben je al aan het laten zien dat het je uitmaakt hoe je overkomt in de wereld. Dat ziet men, en de positiviteit die je uitstraalt zal jouw organisatie ten goede komen.