English version  

2. Doelen bepalen: wat betekent succes voor jou? (visualisatie)

Wat betekent succes? Voor iedereen betekent succes iets anders, dus is het belangrijk om erachter te komen wat dit voor jou betekent. Onder welke omstandigheden voel jij je succesvol. Wat is de essentie van wat jij wilt? Hoe ziet wat jij neer wilt zetten eruit?

Om hier in detail achter te komen doe je het volgende:

Ga samen zitten met iemand die snel schrijft of typt.
Die andere persoon stelt jou de vragen. Dit geeft je de vrijheid om je gedachten de vrije loop te laten. De andere persoon noteert ook je antwoorden.

Éen voorbeeld van hoe het gesprek zou kunnen verlopen:

Ondervrager:
Stel je voor dat we een paar jaar verder zijn, de motivatie is er geweest, mensen hebben je geholpen, je hebt zelf hard gewerkt en het is gelukt om fondsen te werven en je idee om (invullen) is succesvol. Alles is perfect gelukt. Probeer dat te voelen. (tijd voor geven)

Jij:
Ja, ik kan voelen hoe het is. (wacht tot je het echt begint te voelen)

Ondervrager:
Waar is je organisatie nu? Zit je in een kantoor? Of bij iemand thuis, ben je in Amsterdam? Waar exact?

Jij:
We hebben via via gratis een ruimte gevonden die we als kantoor in gaan richten in Amsterdam. …(probeer het echt te beleven in je hoofd, zie die plek waar je werkt, je staat in dat kantoor)

Ondervrager:
Okay. Dus; je mag gratis gebruik maken van een kantoor en je hebt het ingericht. Je bent in Amsterdam. Hoeveel medewerkers maken gebruik van dit kantoor? (probeer het beeld volledig te maken)

Jij:
We zitten met 4 mensen.

Ondervrager:
Okay, dus je bent in je kantoor, het is ingericht, en er zijn 4 medewerkers. Waarom zijn dat er 4? Waar is ieder persoon voor verantwoordelijk? Omschrijf bij elke medewerker wat zijn or haar werkzaamheden zijn.

Jij:
De eerste medewerker ben ik zelf, ik leid het geheel, dus ik bepaal de richting, en zorg dat iedereen gemotiveerd is enz enz

Ondervrager:
..en weet je wie de tweede persoon is? Is het een man of vrouw en wat doen ze? Etc.

Ondervrager:
Nu weet je dus waar je kantoor is, hoe het eruit ziet, met hoeveel mensen jullie zijn, en ongeveer wat ieders taak is. Bedenk ook het antwoord op de volgende vragen:

  • hoe merk ik dat binnen de organisatie
  • wat vinden jullie als groep belangrijk?
  • wat voor contacten hebben jullie?
  • waar is jullie werkterrein (regio, land enz.)?
  • wat voor verschil willen jullie uitmaken in de wereld?
  • hoe doen jullie dat? ( Dit is een belangrijke vraag om uit te diepen).
  • wat zeggen mensen over jullie werk.
  • waarom zien ze jullie als de moeite waard.
  • waar komt jullie geld vandaan.
  • hoe voelt het om te doen wat jullie doen?
  • hoe werkt jullie website, hoe ziet het eruit?
  • bepaal een vaste kleur die je gaat gebruiken binnen jouw organisatie (denk aan logo)
    Enz.

Het is erg belangrijk om bij elke vraag echt door te vragen tot in de kleinste details. Komt er een hapering, verander dan van koers en vraag naar iets anders. Het is verrassend hoe onze verbeelding ons de antwoorden kan geven.

Als alle vragen beantwoord zijn, heb je een goed beeld van je organisatie. Veel zaken zijn duidelijker geworden en er is veel besloten. Dus ondervrager, luister aandachtig, schrijf alles op, dan heb je al een aardig volledig beeld van je organisatie en wat je wilt bereiken. Het maakt ook duidelijk of er zaken zijn die je nog moet onderzoeken.
Nu is het makkelijker om de volgende 3 punten in te vullen en ben je klaar om aan je plan te beginnen.